Innowacja Skuteczne Zdziwienie - wyzwalająca myślenie, nauka czytania i pisania
W tym roku szkolnym w grupie Biedronek wdrażamy innowacyjny projekt nauki czytania „Skuteczne zdziwienie. Wyzwalamy myślenie” opracowany przez prof. Uniwersytetu Łódzkiego Monikę Wiśniewską-Kin, we współpracy z mgr Weroniką Kisiel. Metoda ta wykorzystuje naturalny potencjał dziecka w wieku przedszkolnym, które uczy się przez mówienie, konstruowanie, ruch oraz przy użyciu zmysłów i emocji. Daje możliwość zaspokojenia ciekawości i chęci eksplorowania świata. Dzieci konstruują swoją wiedzę na temat liter i dźwięków, rozpoznają związki pomiędzy dźwiękiem głoski, a obrazem wizualnym litery.
"Adasiowa usypianka" - wyzwalanie myślenia wokół głoski a oraz jej postaci graficznej
Jako pierwszą dzieci poznały planszę wizualizację graficzną tekstu wokół dźwięku a – „Adasiowa usypianka”, interpretowały przedstawioną ilustracje, rozpoznawały przedmioty, osoby i wykonywane przez nich czynności, w których nazwach ukryła się głoska - a. Ponadto poznały gest głoski - a, oraz konstruowały małą literę pisana – a, z drewnianych klocków.
"Mogłyby trwać długo"
Odbyły się kolejne zajęcia wyzwalające myślenie wokół głoski m oraz jej postaci graficznej. Dzieci interpretowały przedstawioną ilustracje, rozpoznawały przedmioty, osoby i wykonywane przez nich czynności, w których nazwach ukryła się głoska - m. Ponadto poznały gest głoski - m, a także konstruowały małą literę pisana – m, z drewnianych klocków.
"Trudny mecz"
Na kolejnych zajęciach wyzwalających myślenie, poznały graficzną postać głoskę – t. Dzieci interpretowały przedstawioną ilustracje, rozpoznawały przedmioty, osoby i wykonywane przez nich czynności, w których nazwach ukryła się głoska - t. Zapoznały się z gestem głoski - t, a także konstruowały małą literę pisana – t, z drewnianych klocków. Poprzez ćwiczenia i zabawy przypomniały sobie poznane już głoski.
"Obiecanki-cacanki"
Na kolejnych zajęciach wyzwalających myślenie, poznały graficzną postać głoskę – o. Dzieci interpretowały przedstawioną ilustracje, rozpoznawały przedmioty, osoby i wykonywane przez nich czynności, w których nazwach ukryła się głoska - o. Zapoznały się z gestem głoski - o, a także konstruowały małą literę pisana – o, z drewnianych klocków. Poprzez ćwiczenia i zabawy przypomniały sobie poznane już głoski.
"Lizać palce"
Na styczniowych zajęciach wyzwalających myślenie, przedszkolaki poznały graficzną postać głoskę – l. Dzieci interpretowały przedstawioną ilustracje, rozpoznawały przedmioty, osoby i wykonywane przez nich czynności, w których nazwach ukryła się głoska - l. Zapoznały się z gestem głoski - l, a także konstruowały małą literę pisana – l, z drewnianych klocków. Poprzez ćwiczenia i zabawy przypomniały sobie poznane już głoski: :Odszukaj właściwą literę”, „Waleczne litery”, „Tak czy nie”.
"Inny teatr"
Na kolejnych zajęciach przedszkolaki poznały planszę wizualizację graficzną tekstu wokół dźwięku i – „Inny teatr”, interpretowały przedstawioną ilustracje, rozpoznawały przedmioty, osoby i wykonywane przez nich czynności, w których nazwach ukryła się głoska – i. Ponadto poznały gest głoski - i, konstruowały małą literę pisana – a, z drewnianych klocków. Po przez zabawy utrwalały poznane już litery: „Liczę ile razy słyszę?”, „Gdzie ukryła się litera?”, „Literowa gimnastyka”.
"Są takie miejsca"
Na kolejnych zajęciach wyzwalających myślenie, przedszkolaki poznały graficzną postać głoski – s. Dzieci interpretowały przedstawioną ilustracje, rozpoznawały przedmioty, osoby i wykonywane przez nich czynności, w których nazwach ukryła się głoska – s oraz słuchały historyjki pt: „Są takie miejsca”. Zapoznały się z gestem głoski - s, a także konstruowały małą literę pisana – s, z drewnianych klocków. Poprzez ćwiczenia i zabawy przypomniały sobie poznane już głoski: „Znajdź literę”, „Do pary”.
"Każdy chciałby to widzieć"
Na kolejnych zajęciach przedszkolaki poznały planszę wizualizację graficzną tekstu wokół dźwięku K – „Każdy chciałby to widzieć”, interpretowały przedstawioną ilustracje, rozpoznawały przedmioty, osoby i wykonywane przez nich czynności, w których nazwach ukryła się głoska – k. Ponadto poznały gest głoski - k, konstruowały małą literę pisana – k, z drewnianych klocków. Po przez zabawy utrwalały poznane już litery: „Kto złapie pierwszy”, „Kolorowe litery”.
"Długo czy krótko"
Na kolejnych zajęciach wyzwalających myślenie, przedszkolaki poznały graficzną postać głoski – d. Dzieci interpretowały przedstawioną ilustracje, rozpoznawały słowa, w których ukryła się głoska – d oraz słuchały historyjki pt: „Długo czy krótko”. Zapoznały się z gestem głoski - d, a także konstruowały małą literę pisana – d, z drewnianych klocków. Ozdabiały sylwetę poznanej litery kolorując lub wyklejając kolorowymi kwadratami według własnego pomysłu.
"Ekologiczny ekstraprojekt"
Podczas marcowych zajęć wyzwalających myślenie, przedszkolaki poznały graficzną postać głoskę –E. Dzieci interpretowały przedstawioną ilustracje, rozpoznawały przedmioty, osoby i wykonywane przez nich czynności. Zapoznały się z gestem głoski - E, a także konstruowały małą literę pisana – E, z drewnianych klocków. Poprzez ćwiczenia i zabawy przypomniały sobie poznane już głoski: „Odszukaj właściwą literę”, „Wyszukaj pary”, „Literowe porządki”.
"Y y y ..... - o czym by tu napisać"
Na kolejnych zajęciach wyzwalających myślenie, przedszkolaki poznały graficzną postać głoski – y. Dzieci interpretowały przedstawioną ilustracje, rozpoznawały słowa, w których ukryła się głoska – y oraz słuchały historyjki pt: „Y y y….. – oczym by tu napisać”. Zapoznały się z gestem głoski - y, a także konstruowały małą literę pisana – y, z drewnianych klocków. Ozdabiały sylwetę poznanej litery kolorując lub wyklejając kolorowymi kwadratami według własnego pomysłu.